06 Oktober 2008

'EIDUL FITRI 1429 HIJRAH

H

Alhamdulillah dengan izinNya, pagi tadi lebih kurang jam 7.15 pagi ana selamat membuka kunci pintu bilik D3.2 iaitu bilik ana yang ana tinggalkan selama seminggu untuk pulang bercuti sempena Hari Raya Aidilfitri 1429H. Dengan terbukanya pintu bilik ni, bermakna cuti ana telah berakhir dan konsentrasi perlu difokuskan kepada final exam yang bakal bertamu dua minggu lagi insyaAllah. Sebelum ana memulakan kembali kehidupan pejam pukul 4 pagi dan celik pukul 6 pagi, teringin ana nak kongsikan peluang yang Allah bagi untuk bersama dengan sahabat-sahabat dan keluarga pada eidul fitr lima hari lepas.
H
'Eid tahun ni, alhamdulillah ana dapat luangkan lebih banyak masa bersama keluarga berbanding raya sebelum-sebelum ni. Raya sebelum-sebelum ni, bermula hari raya pertama, ana jarang melekat di rumah, ana banyak ziarah kawan-kawan daripada duduk di rumah. Tapi tahun ni, ana pilih tema "Family First" untuk lebih masa bersama keluarga pada cuti yang semakin hari akan semakin pendek ni. Alhamdulillah, raya pertama ana memang tak keluar dari kawasan pagar rumah dan hanya menunggu saudara-saudara dan kawan-kawan ziarah ke rumah ja. Dan raya kedua baru keluar ngn kawan kejap ke perjumpaan alumni SMKAA dan pulang ke kampung di Jitra Kedah lepas tu. Hmm nak cerita banyak-banyak bosan pulak, so ana biarkan gambar-gambar di bawah berbicara:)
H
H
Tiga Hari Sebelum Syawal...
H

Shopping raya ngn Syahmi & Chuki. Sengaja ana ajak dua orang best friend ana ni gi main bowling jap. Actually bukan nak main sgt, tapi sebab dah lama tak nakal-nakal ngn dua orang budak ni, so bowling ja jadi pilihan. Nak ajak main kejar-kejar, dah time puasa pulak:) Anyway, hasil training bersama abg Dhany, I'm leading for the second game!!!

H

1 Syawal 1429 Hijrah....

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar walillahilhamd!!!....

Sesi bergambar bersama keluarga selepas solat sunat hari raya. Alhamdulillah kami sekeluarga masih diberi kesempatan untuk berukhwah dan mengeratkan kasih sayang antara ahli keluarga. Gambar-gambar ni diambik pada hari raya pertama di rumah ana. Raya tahun ni, 3 orang ahli takda dalam gambar ramai-ramai tu sebab cousin ana, anak paklang sekarang kat Egypt sambung belajar, abang sulung plak tahun ni turn beraya kat rumah family wife dia. Dan kat pukul 9 dalam gambar ni, ngan ex-schoolmate ana yang datang ziarah petang tue. Syukran to syukran:P And Akram wa Syahmi for visiting me:)

H

2 Syawal 1429 Hijrah....


Raya kedua, lepas perjumpaan alumni sekolah & meeting anak-anak Perlis, ana pulang ke kampung sebelah mak di Jitra Kedah. Kat kampung, alhamdulillah jugak sempat jumpa dengan ramai mak-mak sedara and paling penting, sekali lagi dapat beraya dengan satu-satunya tokwan ana yang masih ada. Susah nak dapat kumpul ramai-ramai camnie, time raya la paling best sebab ramai yang cuti so boleh kumpul ramai-ramai termasuk cousin-cousin sekali. Dan satu lagi yang best raya ni, first time dapat buat tahnik (belah mulut) baby cousin ana masa majlis akikah hari raya ketiga ritu:)


Bila difikirkan balik, dihitung-hitung balik, raya ni actually dah berapa orang sedara-sedara yang takda yang dah kembali bertemu Allah. Dan jugak, berapa orang jiwa-jiwa yang suci bersih dilahirkan untuk menyambung silaturrahim dalam qarabah ana. Dan diri sendiri, tahun ni dah 22 tahun menyambut 'eidul fitri. Dan pastinya, tahun demi tahun, ada yang bakal kembali kepada Allah dan ada yang lahir menyambung keturunan. Seandainya tali silaturahim tidak dihubungkan dengan baik, pasti tali yang terhubung ini akan terputus dan hilang punca ikatannya. Na'udzubillah...


Hmm mudah-mudahan silaturrahim antara kami sekeluarga akan lebih erat dari hari ke hari...


AMEENN....

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...