14 September 2010

AYAM DAGING VS AYAM KAMPUNG


Antara ayam daging, dan ayam kampung, ada satu 'ibrah yang kita perlu terlitikan untuk muhasabah hidup kita...

Ikuti dialog antara ayam daging (AD) dan ayam kampung (AK)...


AD: Heyy ayam kapung, kau tengok aku ni, tuan aku bagi aku makan tiga kali sehari kau tau. Kau tu asik-asik makan nasi basi je tiap-tiap hari. Air pun minum air longkang. Kau tengok aku, siap ada bekas ais lagi kat rumah akuuu...

Dengan rendah hatinya ayam kampung jawab...

AK: Heh iye, bestnye engkauuu...

Dalam hati ayam kampung, "Kesian kau ayam daging, tuan kau bagi makan banyak-banyak tu nak suruh cepat gemuk, nanti cepat boleh sembelih untuk jual!!"..

AD: Ha'aaa... Itula kau, aku ajak kau duduk dalam rumah aku kau taknak... Kami tidur dalam aircond lagi... Kau tidur atas pokok, eeiii nyamuk banyakkk!!!!

AK: Takpela ayam daging, aku tak kesaaahhhh...

Dalam hati ayam kampung, "Memangla, sapela nak beli ayam sakit... Kejap je ayam daging oii, seminggu lagi kena sembelih la korang semuaaa"...

Hmmm walaupun hanya kisah kehidupan dua jenis ayam, tapi satu 'ibrah yang amat besar kita boleh dapat kalau kita perhatikan dan fikirkan kehidupan makhluk bernama ayam ini.

Istidraj. Inilah yang mungkin terjadi dalam kehidupan kebanyakan manusia hari ini yang hampir sama dengan kehidupan ayam daging yang hidupnya dilimpahi kesenangan dan keselesaan, tapi hanya sekejap, sebelum menanti untuk disembelih dan dilonggokkan di pasar-pasar.

Kita? Bayangkan kita hari ini, berapa ramai manusia yang berasa selesa dengan hanya solat lima waktu dan puasa wajib tetapi langsung ditinggalkan amalan-amalan sunat yang dianjurkan Rasulullah SAW. Dengan amalan yang standard inipun, ramai yang merasa sudah selamat dan mampu menempatkan mereka di syurga idaman semua manusia. Sedangkan, pernah satu ketika dulu, seorang manusia yang dijamin syurga pun masih bimbang dia tak dapat merasai nikmat syurga walaupun hampir setiap malam dia bertahajjud, sunat nawafilnya banyak sekali dan dia antara khalifah Islam yang sangat disanjungi. Dan paling penting, dia masih bersungguh melakukan bukan hanya ibadat wajib, walaupun dia telah dijanjikan syurga.

Sebagai muhasabah, janganlah letakkan diri kita di "zon selesa" dengan hanya melakukan yang wajib tetapi yang sunatnya ditinggalkan. Andai kita umpama ayam daging, bayangkan, merasa selesa dengan nikmat-nikmat yang diberi, walaupun tidak solat tetapi Allah beri segalanya dan kita rasa tiada masalah jika meninggalkan solat atau hanya melepaskan diri dari solat yang wajib tanpa mencari bekalan untuk beroleh rahmatNya. Andai "masa tamat" itu datang tiba-tiba, adakah kita yakin yang wajib itu mampu menyelamatkan kita? Lihat kembali kisah seorang khalifah di atas. Bandingkan dia dan kita, betapa jauh bezanya, tetapi dia masih mengatakan,

"Semua ke Syurga, kecuali dia. Ku bimbangi dialah diriku!".

Moga momentum Ramadhan mampu memberi kekuatan untuk kita semua memperbanyakkan bekalan sebelum bertemuNya insyaAllah...

Salam 'Eidul Fitr kepada semua sahabat(^_^)/"

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...