24 Ogos 2010

ADIK-ADIK

Abang Fasi: "Kat sekolah adik-adik kena buli tak? Kena suruh amik kain ke, ade tak abang-abang kat asrama suruh macam-macam?"

Adik-adik: "Adaaaaaaa...."

Abang Fasi: "Hmmm so nak buat camne tue? Geram tak? Tapi takleh buat ape-ape kan?"

Adik-adik: "Hmmm..." sayup-sayup dengar ada yang berkata, "Takpe diorang berdosa sebab buli orang!".

Dalam hati tersentak, "Erkk budak-budak ni tau pulak fikir sampai ke sana". Ku teruskan provokasi untuk melihat reaksi mereka, "Kalau dah geram, takleh buat ape-ape, nanti nak buat macam abang-abang kat asrama ke tak? Nanti buli balik adik-adik kan, baru adil, ye tak?"

"Takkk boleeehhhh" kata mereka, "Nanti masalah tak selesai, nanti sampai bila-bila pun masalah buli ni tak selesai".

Hmmm jawapan-jawapan yang diberi adik-adik ni menyebabkan fasi yang baru berjinak-jinak dengan arena fasilitator ni hampir taktau nak meneruskan point. Honestly, jawapan-jawapan mereka sungguh berbeza daripada apa yang kami, barisan fasi harapkan. Kesimpulannya, mereka kelihatan seperti dapat memikirkan "cause & effect" dengan baik dan mampu memikirkan kesan untuk setiap perkara yang bakal mereka lakukan. Dan dibandingkan dengan kalau abang fasi inilah yang berada di tempat mereka ketika dalam umur 13 tahun dulu, mungkin ana tak mampu mengeluarkan satu pendapat yang berpandangan jauh macam tu. Hmm sekadar kagum dengan minda kanak-kanak harini.

Subhanallah, alhamdulillah, inilah tambahan catatan hidup seorang hamba Allah yang berlaku weekend lepas. Tak disangka-sangka, alhamdulillah, Allah beri peluang untuk belajar dengan student form 1 dalam sebuah program yang tiba-tiba dilibatkan Allah(^_^)

Wallahua'lam...


2 ulasan:

Nadirah berkata...

bagus, fikrah adik2 semua. teringat masa sekolah dulu, ust selalu pesan jangan mewarisi "perbuatan jahiliah" yang abang-abang dan kakak-kakak kamu buat dulu :)

Danial Izzat Zulbahari berkata...

kadang2..kita boleh belajar dpd yg lebih kecil... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...