24 Februari 2010

IKHTILAT: APA KATA ULAMA SENIOR


Sekadar berkongsi satu artikel yang dicopy dari eramuslim.com. MasyaAllah, wa astaghfirullah, sangat ketat para ulama' menjaga hati anak-anak muda mereka dari dijangkiti penyakit hati. Tak hairanlah dibumi-bumi tersebut lahirnya peribadi seperti Hasan Al-Banna, Yusuf Al-Qaradhawi dan sebagainya, yang andai diminta untuk berjihad, mereka orang pertama menawarkan diri kerana impikan syahid di jalan Allah...


Seorang ulama resmi Saudi senior menyatakan bahwa halal untuk dibunuh yang mengizinkan "Ikhtilat" antara laki-laki dan perempuan yang bukan mahramnya di lapangan pendidikan maupun pekerjaan.


Syaikh Abdul Rahmah Al-Barrak salah seorang ulama Saudi senior dalam pesannya yang disampaikan lewat situsnya, dengan tegas menyatakan bahwa Halal dan boleh dibunuh bagi orang-orang yang mengizinkan percampuran/ikhtilat antara laki-laki dan perempuan di lapangan pendidikan maupun pekerjaan, dan ia menyebut orang yang membolehkan hal ini adalah Kafir dan telah murtad dari Islam.


Syaikh Al-Barrak juga mengecam seseorang yang membiarkan saudara perempuannya atau istrinya untuk bekerja dan belajar di tempat yang terjadi ikhtilat, dia menganggap orang tersebut tidak memiliki rasa kecemburuan.


Pernyataan ulama resmi senior ini tentu saja akan menimbulkan polemik berkepanjangan, sebelumnya seorang anggota dari dewan ulama senior Saudi - Syaikh Dr. Saad bin Abdul Aziz bin Nassir Shitri terpaksa harus dipecat dari posisi sebagai ulama senior, karena berani secara terang-terangan mengecam pendirian kampus milik raja Abdullah Saudi, King Abdullah University of Science and technology (KAUST) yang membolehkan para mahasiswanya bercampur baur di ruang kelas maupun semua tempat yang ada dikampus super modern tersebut. KAUST sendiri secara resmi dibuka pada akhir bulan September tahun lalu.(fq/alqudsalarabi)
Jomm...Perangi ikhtilat!!!(^__^)/"

8 ulasan:

zahidzuhri berkata...

lepas ni kite expect bilangan pembuangan bayi menurun...alhamduillah...

tapi bilangan pembunuhan belia&remaja meningkat~

sifaza berkata...

sani,boleh cadangkan cara yg terbaik tuk perangi ikhtilat ni x? mungkin untuk permulaan ke..

ABU IFFAH berkata...

To Zahid...

Err takpe Zahid, andai mereka tergolong dalam golongan "Azzaaniyatu wazzaani", memang perlu dihukum. Kalau tak ngn kita-kita sekali kena hukum ye tak...

(perasan tak perasan, harini tgh hangat kes hukuman keatas penzina ni)


To Fatimah...

Ade dua qa'idah boleh guna dalam ikhtilat ni. Satunya yang agak syadid, "Sodduz zara'ek" iaitu menyekat atau mengelakkan punca yang boleh membawa kepada ikhtilat yang tak syar'ie sbb takut tak mampu nak kawal kalau dibiar berterusan. Contohnya, elakkan berurusan dengan lain jantina dlm segala urusan. (which I think, sape mampu buat, sangat best la, susah zaman skrg...)

Satu lagi qa'idah, "La tafrit wala ifrat" iaitu tidak terlalu longgar dan tidak terlalu melampau. Maksudnye, berurusan sekadar-kadar je, tak meleret-meleret bincang benda yang tak perlu dan seangkatan dengannya hingga terkeluar dari tujuan asal dibolehkan berurusan tu.

Actually kalo nak faham fasal ikhtilat ni, kena ikut seminar kas fasal tajuk ni je, baru faham dan nampak asas dan dalilnya(^_^)

ABU IFFAH berkata...

By the way, untuk elakkan melebih-lebih dalam komunikasi, sentiasa kena tanya sebelum cakap, taip atau buat ape-ape,

"Benda ni bermanfaat ke tak, ke kosong je dan jadi dosa?"

InsyaAllah, sikit2 akan bantu kita bebas dari ikhtilat yang tak sayr'ie. Cumanya, kena sentiasa dalam keadaan "sedar" untuk timbulkan soalan ni la...

Dan satu lagi, banyakkan masa bersama kawan-kawan yang syadid (tegas) dan tsiqah (dipercayai) dalam menjaga diri dari ikhtilat yang tak syar'ie ni, insyaAllah tempias kesyadidan dan kethiqahan tu akan kena jugak kat kita(^_^)

Afra' Azam berkata...

wah! hebat~bagus post ini.

perubahan sikit2 perlu dilakukan bagi mencapai target ini.

zahidzuhri berkata...

sani, comment yang mantop!

Tp pada pendapat ana ler,enta patut postkan comment enta tu, dalam tajuk post blog enta kali ini. Sebagai huraian.

kita nampak pendapat ulama' senior tu,tapi perlukan penjelasan yang lebih realistik untuk di'apply' seperti yang enta explain dalam comment.

sifaza berkata...

ok, noted. jazakallah.

ABU IFFAH berkata...

Saje nak stresskan pendapat ulama tu je Zahid:) Post yang lepas ana dah pnh bincang fasal ikhtilat rasanya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...