11 Februari 2010

DIMANA KEDUDUKAN IMAN ITU??!!!

“Iman itu sebanyak tujuh puluh tiga tingkatan; tingkatan tertinggi mengucapkan La Ilaha IllAllah, sedangkan tingkatan terendah adalah menyingkirkan rintangan dari jalan”
[Hadith Riwayat Bukhari no. 9; Muslim no 151, 152 dan Ahmad 11/414]
Tertarik dan terdiam ana bila teringatkan hadith ini ketika tajuk Akhlak sedang dihuraikan oleh Dr Zulfakar tempoh hari. Bila Dr Zulfakar menyebutkan kaitan antara akhlak dan iman, serta merta kata-kata “Iman terendah itu, menyingkirkan rintangan di jalan” menerpa dalam pusat pemikiran otak ini.

Astaghfirullah, andai menyingkirkan rintangan dan mara bahaya di jalan itu adalah tingkatan terendah bagi iman seorang Muslim, bagaimanakah kedudukan iman seorang yang menyebabkan berlakunya rintangan tersebut di jalan yang dilalui oleh manusia lain?

Dalam erti kata lain, hak jalan itu adalah hak antara sesama manusia yang harus diadili tanpa menzalimi, namun harini akhlak ini seringkali diabaikan hingga menyebabkan ada manusia yang dizalimi dek kerana kebiadaban dan sikap mementingkan diri sendiri yang lahir dalam jiwa manusia. Dulu ana pernah mengeluarkan satu post di facebook berkenaan dengan sebuah ambulans yang terpaksa mengesot-ngesot berhampiran Masjid UIA. Ana mendapat maklumat, di dalam ambulans tersebut ada seorang pakcik yang tiba-tiba sesak nafas ketika waktu zohor dan ambulans dipanggil untuk membawanya ke hospital. Namun perjalanan ambulans ini terhenti beberapa minit hanya kerana sebuah proton wira yang diletakkan betul-betul di simpang jalan tersebut.

ALlahua’lam, diwaktu itu, terfikir jugak ana, bagaimana kalau kita yang berada dalam ambulans itu. Atau orang yang kita sayangi sedang nazak dan memerlukan rawatan segera sedang berada dalam ambulans itu? ALlahuakbar wal’iyadzubillah, dimanakah taraf dan kedudukan seorang Muslim yang mengaku beriman sedangkan akhlak dan sikapnya menyebabkan kesusahan pada orang lain, bahkan mampu menyebabkan sebuah kematian?

Jom muhasabah kembali, selama lebih dua dekad hidup ini, bagaimana akhlak kita dalam menyempurnakan hak saudara kita. Moga Allah memberikan kita, manusia-manusia yang mampu berfikir untuk berakhlak dengan akhlak yang baik sepanjang masa dalam kehidupan kita insyaALlah. Sebelum mengakhiri post kali ni, ana ulang sekali lagi kata-kata seorang insan yang baru mengenal islam kepada saudara islamnya;

“Alhamdulillah, saya telah masuk islam sebelum mengetahui akhlak kaum muslimin.”

Wallahua’lam…

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...