02 Mei 2010

BERBUAT BAIK LAH!!!


Hampir dua bulan blog ni mempamerkan post yang sama, akibat kekangan-kekangan yang berturut-turut sejak bermula final exam lepas. Alhamdulillah, atas pertimbangan urgent, not urgent dan important, result yang keluar Selasa lepas menunjukkan bahawa betapa pentingnya itqan dalam setiap perkara yang kita lakukan dalam ibadah seharian.

Boiler Plant, GHKL


Esok, genaplah dua minggu kehidupan harian ana dihabiskan di Hospital Kuala Lumpur untuk melaksanakan latihan industri yang bagi ana sendiri, satu pengalaman bekerja yang dalam masa yang sama sangat-sangat menginsafkan bila setiap hari dapat masuk ke ward yang berbeza bersama supervisor untuk membaiki steam paip yang kerap kali rosak lepas dah lebih 15 tahun digunakan. Menatap wajah mereka-mereka yang diuji Allah setiap hari, cukup menginsafkan dan terasa bimbang jika diuji seperti mereka sebelum dapat menyempurkan tanggungjawab sebagai hamba Allah.

Dan semestinya, pengalaman yang juga diperoleh bila keluar bekerja bersama masyarakat ni adalah sikap dan sifat yang berbeza yang terdapat di tempat kerja tersebut. Alhamdulillah, untuk latihan industri ni, ana diletakkan di Loji Dandang (Boiler Plant) dan di sini, boleh ditengok berbagai-bagai sifat dan sikap dalam melaksanakan tanggungjawab yang segala perkara ni, berbalik kepada bagaimana seseorang tu memahami konsep ihsan dalam bekerja. Daripada yang pandai bercakap, tapi duduk atas kerusi malas je, sampaila yang diam, tapi jarang ada kat bilik rehat. Semua ni boleh nampak dan boleh dinilai setiap hari di sini. Ana yakin juga dimana-mana pun semua orang akan mengalami pengalaman yang sama, tapi yang nak ditekankan kat sini adalah satu perkara yang di semua tempat perkara ni tidak difahami bila bekerja. Iaitu ihsan dalam bekerja.

Harini ramai orang faham, ihsan ni berbuat baik kepada ibu bapa, bagi makan binatang, tidak menganiyai sesiapa dan sebagainya yang sungguh-sungguh dihafal ketika kelas KAFA di sekolah dulu. Tapi bila dah mula bekerja, tak ramai orang yang nampak bagaimana perlu berihsan dalam bekerja.

Perkara pertama yang perlu difahami untuk dapat berihsan dalam amalan kita, kita tengok dulu hadith yang terdapat dalam Hadith 40 mengenai ihsan;

"...Ihsan itu ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olahnya engkau melihatNya, tetapi jika engkau tidak melihatNya maka sesungguhnya ia melihat engkau..."

Bila diperhatikan dengan jelas, bermakna setiap manusia yang menyembah Allah perlu melakukannya dengan ihsan iaitu dengan tekun dan sempurna hanya mengharapkan redha Allah. Jika tidak dengan ketekunan, kemungkinan besar ibadah tersebut tidak diterima Allah sebagaimana sabda Rasulullah;

"Sesungguhnya Allah mencintai salah seorang dari kamu jika mengerjakan sesuatu dikerjakan dengan itqan (sungguh-sungguh)." [Tabhrani]

Mungkin ada yang akan bertanya,

"Solat saya, saya lakukan dengan sungguh-sungguh, saya baca Quran pun sungguh-sungguh jugak, puasa pun, OK la tu, saya dah berihsan dalam beribadah!!"

Cuba perhatikan kembali hadith yang ana letakkan di atas, adakah Rasulullah hanya mengatakan ibadah-ibadah wajib seperti solat, puasa dan tilawah? Jelas, Rasulullah mengatakan "mengerjakan sesuatu", bermakna setiap perkara yang dilakukan, bukan hanya ibadah-ibadah wajib.

Dan satu perkara perlu diingatkan kembali kepada mereka-mereka yang menganggap "ibadah" hanya solat, puasa dan zakat serta haji, cuba semak kembali erti lafaz doa istiftah yang dibaca setiap kali solat.

"Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah bagi Allah Tuhan semesta alam" [HR Muslim]

Perhatikan sahabat-sahabat, jika diambil "hidupku dan matiku" pun dah cukup untuk membuat satu kesimpulan bahawa segala perkara yang dilakukan dalam hidup ini mesti dan wajib kerana Allah. Dan bila ianya merupakan sesuatu yang kita cuba lakukan untuk Tuhan, Tuan, Pemilik yang kita sangat harapkan syurganya, patutkah ada manusia yang melakukan kerja dan amanahnya ibarat melepaskan batuk di tangga saja? Bahkan lebih teruk dari itu, ada jugak orang yang seolah-olah membuang kahak pulak di tangga dalam melaksanakan kerjanya.

Dimanakah letaknya ihsan dalam amalan manusia-manusia sebegini? Kalau diperhatikan dalam kehidupan kita seharian hari ini, pasti dapat dilihat hilangnya sifat ihsan dalam hidup manusia bahkan lebih teruk, dalam kehidupan seorang Muslim yang setiap hari melaksanakan solat dan membaca doa istiftah di awal solatnya. Dan memburukkan lagi keadaan ini, orang bukan Islam yang turut sama bekerja dengan mereka turut memerhatikan dan menyebabkan tiadanya qudwah dari Muslim kepada non-Muslim untuk berminat dengan Islam. Astaghfirullah, sangat sayu dan malu bila kadang-kala "uncle" tersebut mengadu berkenaan Si Pulan Bin Si Pulan yang selalu hilang masa bekerja, yang selalu tidur dan ada juga yang hanya datang punch card kemudian petang baru muncul untuk punch card habis bekerja. Tak hairanlah hari ini, tak ramai orang bukan Islam yang berminat dengan Islam melalui qudwah dan akhlaq dari Muslim sendiri. Sebagai penutup, sama-sama muhasabah kata-kata seorang saudara kita sesudah beliau memeluk Islam;

"Alhamdulillah, saya telah memeluk Islam sebelum mengetahui akhlak kaum muslimin"

Cukuplah sahabat-sahabat, cukuplah kelalaian yang selama ini kita lakukan sehinggakan dengan akhlak kita pun kita tak mampu untuk menunjukkan bahawa Islam ini agama yang haq. InsyaAllah moga Allah bagi kekuatan untuk mengubah diri kita dan membantu kita untuk menjadi hamba Allah...Ameennn...

4 ulasan:

[SHE] berkata...

Salam alaik...
Akhirnya berkemas juga blog ni setelah tuan tanah pi bertapa kt HKL...

Nway, a good sharing, explaination and elaboration...cukup rasa...all da best utk Lthn Industri, bitaufiq wannajah!

wslm

Danial Izzat Zulbahari berkata...

patutlah lama dah xnmpak nta ngn Kancil. hehe

cikEff berkata...

sebenarnya tak rugi buat baik. cuma tak dapat publisiti sangat je. tapi, lepas baca nta tulis ni, hmm, ada mata yg sedang memerhati kita dalam tak sedar. baik-baik jadi baik ;)

ABU IFFAH berkata...

FT~KY..

Jazakillah, alhamdulillah so far sangat best gi training(^_^)


FT~Danial Izzat..

Heh siang-siang susah la nak jumpa, malam je ana available kat UIA(^_^)


FT~Wantim..

Senang je, jadi baik sebab Allah, settel semua(^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...