27 November 2008

FATWA TERPILIH

Alhamdulillah jam empat petang tadi, ana dan ahli rombongan (3 orang jer actually) ke KL selamat sampai ke Arau setelah menempuh perjalanan selama 1130 km bermula Selasa lepas. Perjalanan yang biasa, namun satu pengalaman yang agak bermakna buat ana kerana dapat memecahkan rekod peribadi memandu paling jauh secara solo. Alhamdulillah. Lepas ni mudah la dapat perkenan mak untuk kemana-mana yang lagik jauh...Hehe...

Posting kali nie, actually just nak melepaskan geram tak dapat nak menaip time-time idea datang waktu kat Chow Kit dua malam lepas. Hmm time-time takder si Aswad ni la idea nak menulis tu datang, nak tulis atas kertas macam rajin sangat plak.

Actually ana tertarik dengan satu isu yang kenapa ntah tiba-tiba ditimbulkan dengan kontroversinya sedangkan isu seangkatan dengannya yang sepatutnya lagi meluas di"panas"kan di media tak disebut langsung pun dalam berita-berita perdana mahupun akhbar harian. Ana rasa sape yang baca paper dua tiga hari ni mesti akan terbaca jugak isu pengharaman senaman Yoga oleh Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK).

Sebelum ana teruskan, ingin ana tagaskan disini, artikel ni ditulis bukan untuk mempersoalkan keputusan MFK yang kita tau orang yang buat keputusan tu bukanla calang-calang orang kan. Tapi yang herannya, kenapa plak isu Yoga yang bukannya semua orang buat pun jadi besar sangat sampaikan dibuat satu rumusan oleh pengulas akhbar sebuah stesen televisyen yang satu nie.

Tapi kenapa ye bila MFK menfatwakan rokok haram, takda pulak isu ni disebar luaskan. Padahal rokok la yang paling banyak orang duk hisap kut. Sampai budak-budak sekolah pun tak pilih lolipop dah, tapi rokok pulak menjadi pilihan. Adakah kerana negeri-negeri yang tidak ditadbir oleh kerajaan belum meluluskan fatwa yoga nie, yang actually raja yang suruh kaji dulu, isu ni diperbesarkan oleh media? Hmm berminat pulak mereka dengan fatwa yer, sebelum ni bila keluar fatwa apa-apa, diam ja.

Teringat dulu, bila isu ratu cantik timbul, heboh jugak. Tapi hebohnya suruh kaji balik la, sampai masuk parlimen. Dan paling dikesalkan, dek kerana menyokong tindakan Jabatan Agama menahan ratu cantik tue dulu, Dato' Ishak Baharum dikenakan tindakan pulak. Sampaikan ada satu daerah di utara, disebarkan risalah fitnah mengatakan Dato' Ishak Baharum mengkhianati negara.

Hmm wallahua'lam...Moga Allah menunjukkan kepada kita semua jalan yang terbaik untuk mendapat redhaNya. Moga kebenaran akan datang bila tiba waktunya nanti...


"Al-Islam Ya'lu, Wala Yu'la 'alaih!!!!!"

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...