01 Jun 2009

HARI TEMBAKAU SE"KEMENTERIAN"


Semalam bila bukak paper, tersenyum ana bila tengok ada satu iklan besar kat front page ngan last page paper tu. Punyala semangat Kementerian Kesihatan buat promosi cegah merokok, sampai dua page utama surat khabar tu dia ambik. Tapi yang lucunya, rokok ada jugak terjual kat kedai-kedai. Hmm bagus dah usaha Kementerian Kesihatan ni, tapi selagi takda kerjasama dari kementerian lain, terutamanya Kementerian Perdagangan untuk menyekat kemasukan rokok ke Melaysia, buatlah iklan besar mana pun, tunjuk la gambar pelik-pelik fasal penyakit akibat dari rokok ni, berapa ramai sangat yang akan berenti merokok.
Tapi tahniah la sebab ada jugak usaha menaikkan cukai rokok, untuk mengurangkan orang merokok. Tapi kalau sekat terus apa salahnya kan. Bagi anak-anak orang kaya tak jadi masalah langsung kalau sebatang rokok naik RM1 pun, tapi sebenarnya bila naikkan cukai, tapi benda tu masih ada di pasaran, siaplah makcik-makcik kat kampung yang ada anak-anak tak bekerja yang ketagih rokok tue. Sehari kalau tak habis at least RM2 untuk anak bertuah dia beli rokok tak sah la. Tak bagi japgi, anak tu pegi mencuri pulak. Betul-betul kita ni nak tengok masyarakat kita baik ke tak sebenarnya?
Dan satu lagi benda lucu bila tengok kat kotak rokok, besar-besar ditulis amaran dari Kementerian Kesihatan "Merokok Membahayakan Kesihatan". Tapi sedihnya, walaupun ramai tahu dan diberitahu rokok ni membahayakan kesihatan, ada jugak rokok dijual di kedai-kedai. So bahaya camna pun, kalau dah dijual di kedai, bermakna bukan satu kesalahan la di sisi undang-undang negara la kan. Ibarat macam kita larang budak-budak kecil memanjat pokok sebab takut jatuh patah kaki ke, tapi yang angkat budak tu naik atas pokok, kita la jugak.
Hmm bila la kita nak tengok undang-undang negara kita pakai sikit hukum yang ulama-ulama buat. Terang-terang Majlis Ulama keluarkan hukum rokok haram, boleh pulak ada orang cakap makruh ja dan tak boleh dibuat undang-undang rokok ni haram. Hmm terpulang la nak ikut sapa, kalau yakin ijtihad ulama yang faham Islam ni, ikutlah. Kalau lebih yakin dengan "bukan ulama", yang buat hukum ikut suka hati depa tu, ikut la walaupun sebenarnya mereka sendiri tahu apa sebenarnya hukum bagi perkara-perkara macam rokok ni. Once again, "Sampai Bila Nak Buat-Buat Tak Reti??"(^_^)
Mudah-mudahan satu hari nanti, Allah mudahkan dan berikan hidayah kepada kita semua untuk jauh dari perkara-perkara haram sebegini...Ameennnn....

3 ulasan:

*Nadiah::Syaimaa'::Hamizah* berkata...

salam.
kalau dah ketagih, mane adenye nak tengok amaran-amaran tu.
keje lagho jela kementerian. kesian.
tapi memang susah woo nak berhentikan org merokok ni. lagi-lagi kalau orang tu lagi tua dari kita. nak susun ayat tu memang la kena sebesar alam berhikmahnya. satgi free free je dapat title tak best.

ini ke yang dikatakan pimpinan oleh mereka yg jahil?
maka berpeganglah dan kembalilah kita kepada alQuran dan Sunnah.

wallahua'lam.
-syaimaa'-

ABU IFFAH berkata...

Salam...

Heh kalo tanya pakcik-pakcik yang merokok, mesti hukumnya sama ada makruh atau takda la sampai haram gitu la. Bila tanya sape yang ckp, diorang akan jawab, ustaz pulan ni cakap ritu. Hmm rupa-rupanya ustaz tu pun merokok, patutla hukumnya makruh ja...

Hmm moga Allah jauhkan kita semua dari perkara-perkara syubhah...Ameennn...

*Nadiah::Syaimaa'::Hamizah* berkata...

yup memang pon camtu.
penah je classmate ana cakap cemni.
haila.
ustaz kasi merokok sebab ustaz pon merokok.
takkan ustaz nak kate tak leh merokok tapi ustaz sendiri merokok.
haa tak ke munafiq tu?
haha.

mangsa keadaan adalah second hand smoker/passive smoker. golongan ni a.k.a kita, lagi cepat mati banding dgn perokok tu sndr.

wallahua'lam
-syaimaa'-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...