29 Disember 2009

KEMALANGAN SANI DAN KETETAPAN SEBUAH KEMATIAN

Hampir separuh dari bahagian kiri bas remuk merempuh pembahagi jalan

Apabila maut datang menjemput, pastikan kita bersedia...

Dua hari lepas, satu Malaysia dikejutkan dengan sebuah perjalanan yang menjadi tragedi ngeri bagi episod sedih dalam diari kemalangan 2009. Buat pertama kalinya seingat ana, bas yang begitu segak bergaya dengan warna merahnya, berukirkan nama SANI EKSPRESS terlibat dalam sebuah kemalangan ngeri yang mengorbankan sepuluh nyawa. Kebanyakan mangsa yang terkorban ialah penumpang di bahagian bawah bas dua tingkat tersebut yang salah seorang yang terkorban itu berasal dari negeri kelahiran ana sendiri.

Sengaja ana meletakkan entri kali ini berkaitan dengan tragedi bas tersebut. Bukan kerana nama bas tersebut mirip nama ana, bahkan ejaannya pun sama, dan jugak bukan pula sebab mangsa yang meninggal dunia tersebut berasal dari Perlis. So disini name and state bias tak wujud ye:)

Hmm bila sekali berfikir, yes, it is taqdir. Allah telah menetapkan, sepuluh dari 48 orang penumpang dalam bas tersebut akan terkorban dalam kemalangan yang asbabnya dikatakan, pemandu tersebut telah terlelap. Tetapi setelah beberapa kali berlakunya kemalangan seumpama ini, dengan yang paling tragisnya berlaku di Merapuh menjelang Syawal beberapa tahun dulu, timbul satu pertanyaan. Setelah dikaji, diperbaiki sistem pengurusan kenderaan awam ini, kenapa masih berlaku tragedi yang menyebabkan ibu bapa kehilangan anak-anak, anak-anak kehilangan ibu bapa dan sebagainya ini?

Bila berlaku kemalangan yang meragut banyak nyawa begini, semua orang mula bising, LPKP nya, JPJ nya, Puspakomnya, bahkan dalam Buletin Utama semalam, ana sempat tengok ramai yang menghantar email memberi komen berkenaan cara mengelakkan kemalangan seperti ini. Adakah sebelum ini kita tidak pernah memikirkan caranya? Bahkan ana difahamkan, bas tersebut telah dipasang alat "speed limiter" yang hanya membenarkan bas tersebut bergerak dengan halaju 91 km/j. Tapi dua hari lepas, pemandu pulak yang menjadi punca. Waduh-waduh, pening la gini, last-last memang takleh nak ngelak la, bila masuk faktor pemandu, takda cara lagi nak buat, selain dari bagi kesedaran kat pemandu supaya berhenti rehat kalau mengantuk dan ganti pemandu.

Dalam banyak-banyak komen yang ana dengar fasal kemalangan ni, hanya satu komen yang bagi ana sangat bernas dan betul-betul mengetuk hati yang lalai ni dalam mengingati Allah. Cuba fikirkan, kenapa para Rasul, para sahabat, dan orang-orang soleh, jarang ditimpa musibah sebegini? Jawapannya mudah, kerana mereka sentiasa mengingati Allah. Dan mereka sentiasa menjaga hubungan dengan Allah. Tak hairanlah Allah akan jaga mereka walau kemana pun mereka pergi. Bayangkan, cukup hanya dengan seorang, hanya seorang yang sepanjang perjalanan itu berzikir, bertilawah dan mungkin mengingati Allah, mungkin dengan barakah seorang itu, Allah selamatkan perjalanan sekumpulan manusia tu dari ditimpa musibah. Mustahil tak benda ni berlaku? Tak mustahil sahabat-sahabat semua. Bahkan Allah dah janji, siapa yang jaga hubungan dia dengan Allah, Allah akan jaga dia.

'Ala kulli hal, mungkin ada penumpang bas ekspress tersebut yang berzikir ketika itu, cumanya sampai masa mereka, Allah ambil kembali dalam bentuk begitu untuk bagi pengajaran kepada kita yang mampu melihat dan masih lagi hidup ini. Takziah kepada ahli keluarga mangsa yang terlibat, dan bagi kita yang masih diberi peluang oleh Allah untuk bertaubat ini, ambillah pengajaran. Mati boleh berlaku dimana-mana, tak kira canggih macam mana pun pengangkutan yang kita guna, selamat macam-mana pun jalan yang kita lalui, andai Allah menghendaki kita kembali padanya, tidak mampu kita lari lagi. Apa yang penting, sentiasalah mengingati Allah walau dimana kita berada, agar nyawa kita berakhir dengan sebutan nama Allah dan mengagungkanNya. Kematian pasti akan berlaku, tapi bagaimana keadaan kita ketika dijemput itu membezakan kita dan orang lain...Wallahua'lam....




1 ulasan:

[ Nazihah ] berkata...

Ni bas sani kan bukan kamukan??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...