08 Disember 2009

MENANGISLAH...


Beberapa minit yang lepas, ana diajukan satu soalan yang mengingatkan ana kepada mak kat kampong. Hmm it is about air mata. Actually soalan utamanya adalah, adakah bila menangis, bermakna kita seorang yang tak sabar? But bila sebut menangis, sure air mata akan datang sekali kan. Yang membuatkan ana macam terpegun dan timbul rasa hairan adalah, apa ada pada air mata ye? Apa sebenarnya tujuan penciptaan air mata? Tanya kat pakcik Wikipedia, dia jawab:
”Air mata adalah kelenjar yang diproduksi oleh proses lakrimasi untuk membersikan mata. Kata lakrimasi juga dapat digunakan merujuk pada menangis. Emosi yang kuat juga dapat menyebabkan menangis, walaupun kebanyakan mamalia darat memiliki sistem lakrimasi untuk membiarkan mata mereka basah, manusia adalah mamalia satu-satunya yang memiliki emosi air mata.”
Dan percaya atau tidak, bagi wanita terutamanya, bila mereka menangis, mereka dapat menyelesaikan banyak masalah dan tekanan tanpa perlu membuang masa dan tenaga melakukan aktiviti luar sebagaimana seorang lelaki akan buat. Dan lagi ajaib, dengan hanya mengalirkan air mata, seorang ibu mampu untuk mengubah anaknya yang samseng menjadi soleh. Berbanding seorang ayah yang mungkin akan memukul anaknya untuk mengajar, tetapi belum tentu anaknya itu akan berubah. Subhanallah, walau setitik, yang mungkin satu milliliter pun tak sampai, tapi mampu untuk mengubah dunia. Belum lagi ciptaan Allah yang besar-besar macam gajah dan bukit bukau.
Untuk mengetahui apa yang ada dalam air mata dari segi saintifiknya, antum boleh merujuk blog ini:
Bagi ana yang pertama kali mengetahui fasal air mata ni, subhanallah, hanya itu yang mampu dan diberi peluang oleh Allah untuk diucapkan.
Sedang membaca artikel ni pulak, teringat satu kisah waktu ana di tingkatan tiga dulu. Ada sorang classmate lelaki yang agak pendiam dalam kelas ana. Satu masa ni, taktau kenapa, maybe sebab diganggu oleh classmate-classmate lain yang agak nakal, dia menangis dalam kelas. Then ada antara kami yang gelak bila dia menangis. Dan kebetulan masa ni sampai masa untuk Ustazah Bahasa Arab masuk mengajar. Bila dia tengok classmate ana tu menangis, dan yang lain macam gelak-gelak, dia ckp:
Kenapa kamu gelak? Menangis lah Ahmad (bukan nama sebenar), orang yang tak pernah menangis adalah orang yang lemah dan tinggi egonya dan bukan seorang lelaki sejati”.
Masa tu ana macam tersentak dan akui, “Yes, amat susah bagi seorang lelaki untuk menangis”. Dan actually, menangis, meminta maaf adalah antara perkara yang tak semua orang mampu buat. Hanya orang-orang yang kuat dan berani dapat melakukan dua perkara ni. Maybe Nampak macam lemah bila menangis dan meminta ma’af, tapi berapa ramai orang mampu buat? Dan lebih menakjubkan, Allah amat menyukai hamba-hambaNya yang bangun di tengah malam, tanpa menghiraukan dunia dan manusia lain, menangis kerana takutkan Allah walau siapapun yang berada disisinya ketika itu.
Dan satu lagi statement yang pernah ana dengar masa ana kat matrikulasi dulu,
"Nak tau tak, air mata ada sejenis bahan kimia yang boleh membuang bahan-bahan kimia yang tak elok kat muka. Patutla muka dia bersih dan tenang ja saya tengok. Mesti tiap-tiap malam menangis atas sejadah kan?"
Anyway, taktaula sohih ke tak. Tapi bila fikir asbab kenapa orang-orang soleh yang sentiasa bangun malam bermunajat kepada Allah, muka mereka nampak bersih, tenang dan lembut je, ana logiknya jugak. 'Ala kulli hal, jangan ta'asub pulak, takda kajian yang menyokong pun statement ni, cuma pemerhatian sahabat ana tu mungkin.
Subhanallah…Ya Allah, jadikanlah kami hamba-hambaMu yang sentiasa menangis mengenangkan kelalaian dalam menta’atiMu...Janganlah benarkan mata kami mensia-siakan nikmat yang Kau beri dengan menangis untuk perkara-perkara dunia Ya Allah…Ameeennnn…

4 ulasan:

[SHE] berkata...

Salam alaik...lama dh x tgglkn kesan dan jejak kt sini...nice topik..air mata dan wanita bagaikan sahabat sejati...org selalu kata air mata tu lambang kelemahan tp sbnrnya air mata itu adakalanya lambang kekuatan...

ky: bl dh jd family KBM KL ni, bleh kata tiap2 mggu jmp shbt setia - si air mata... KBM=Kem Bengkak Mata

Faizal berkata...

salam..
menangsi tanda ketabahan..
sebab tu ramai wanita yg tabah jaga anak2 walaupun ditinggalkan suami...

cikEff berkata...

semoga airmata yg mengalir bisa mengikis karat dalam hati. dan menghapuskan panasnya api neraka.

ABU IFFAH berkata...

Salam 'Alaik...

To Kak Yong:
- Yes, setuju 200%:)

To Faizal:
-Ha'ah kan, sifat lembut wanita tu sbnrnya ada kekuatan yang mampu untuk tahan beratnya nak lahirkan seorang anak dan menjaga pulak:)

To Cik Tim:
-Ameennn....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...