15 Disember 2008

KITA DAN MEREKA


Sekadar nak kongsikan sedikit perkongsian yang ana dapat dari Muslim Holland yang isi kuliah Maghrib di Masjid Kangar semalam. Akhi yang sampaikan kuliah tu actually datang ziarah ke Asia untuk mencari negara Islam yang pada dia wajib dia mencari negara Islam untuk mendapatkan ilmu mungkin sebab kat Holland keadaan umat Islam cukup sedih katanya. Waktu solat, tiada azan dikumandangkan, hanya dibenarkan azan dalam bangunan. Dan mereka perlu set alarm clock untuk pastikan tak terlepas solat jemaah di masjid. Mungkin situasi ni sama dengan ikhwah-ikhwah kita yang belajar di luar negara, dan kalau teguh dan mampu hadapi situasi ni, besar ganjaran dan nikmat perjuangan yang mereka bakal dapat.
Terdetik sedikit "malu" di hati jugak bila dengar perkongsian akh dari Holland tue semalam. Malu sebab mereka perlu kunci jam untuk nak solat jemaah di Masjid, tapi kita kat sini, kadang-kadang lalu depan masjid time azan pun tak nak singgah. Kalau waktu zohor dan asar maybe la, kan orang keja tak sempat nak ke masjid. Tapi time maghrib takder pulak penuh macam time raya. Ni belum lagi dikira kes ke masjid ikut "warna". Kadang-kadang sebab masjid tu ramai orang "warna" lain, jiran masjid pun tak nak berjemaah kat masjid.
Hmm ingatlah dan sedarlah, negara kita masih lagi negara orang Islam. Sebelum kita dilarang mengalunkan azan di luar masjid, sebelum akhwat kita dilarang bertudung ke sekolah, sebelum hak-hak umat Islam dicabuli, marilah sama-sama kita hangatkan medan dakwah yang agak lesu di negara kita nie. Kalau mubaligh kristian yang tahu agama yang dia bawak tu salah pun bermati-matian menyebarkan dakyah dia, kita yang yakin dengan Islam ni takkan pulak nak diam, lembap dan lampi duduk di rumah makan, minum dan mati ja? Ingat, hisab Allah bukan sekadar berkaitan solat kita, puasa kita dan anak-anak kita ja, tapi jugak macam mana kita kembangkan agama Allah.
Ingat dan 'Amal sebelum terlambat...

2 ulasan:

[SHE] berkata...

salam alayk

mybe kita dh rs tsgt selesa kot... ^_^

ABU IFFAH berkata...

Salam..

Tu la, camne if tetiba Zionis ke serang Malaysia, mati tergejut gitu jerla takdan wat pape...

Nak lawan, semangat pun takder...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...