23 Disember 2008

HARI ITU

Pelik bercampur takut bila terpandang tajuk akhbar Berita Harian waktu breakfast pagi tadi. Pramugara "Bebas Tuduhan Edar Video Lucah". Ana rasa ramai yang baca dah tahu isi laporan berita yang dimuatkan dalam Berita Harian hari ni.

Sebagai seorang yang mengenal Islam sejak kecil tak rasa apa-apa ke bila baca laporan tue, or tajuk laporan tu sendiri. Bukanla niat ana nak mempertikaikan keputusan mahkamah, mungkin dari segi tue betul dia tak terlibat dengan pengedaran video lucah. Tapi macam mana pulak dengan kesalahan yang dia lakukan dalam video tue? Macam-mana dengan kesalahan dia yang maybe berzina or at least berkelakuan tak senonoh dengan wanita yang bukan mahram dengan dia tue? Bukti dah ada, mahkamah sendiri dah identify dia pelakon utama dalam rakaman tu, kenapa takda hukuman untuk kesalahan yang actually lebih berat dan lebih memudharatkan ni?

Dan termasuk kes ni, dah banyak kejadian seumpamanya yang berlaku tapi tak ada sebarang usaha untuk menghukum mereka yang bersalah ni, atau dengan kata lain, usaha untuk mengekang masalah zina ni sangatlah lemah. Ingat, salah satu tanda kiamat...

Dari Anas r.a. berkata; "Akan aku ceritakan kepada kamu sebuah hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakan setelah aku. Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda; Di antara tanda kiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, berlaku banyak perzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus lima puluh orang perempuan." - Riwayat Bukhari & Muslim.

Isnin lepas time usrah, naqib ana, Dr Sany ada jugak sebutkan tentang ramalan dan kajian yang dilakukan oleh beberapa orang pakar Islam tentang jangkaan hari Kiamat berdasarkan tanda-tanda yang ditunjukkan dari Quran dan Hadith Nabi. Termasuk yang dikongsikan oleh Moja tentang ramalan pakar dari Iran, Hari Kiamat mungkin berlaku dalam masa 20 tahun akan datang. Jika dengan izin Allah, ramalan tersebut adalah benar, adakah ianya sesuatu yang menyenangkan hati untuk tiba ke harinya? Adakah seperti hari anugerah kecemerlangan yang sangat ditunggu-tunggu? Takda siapa pun termasuk orang bukan Islam yang tak takut dengan hari kehancuran tue.

Ingatlah Pada Hari Itu...

1. Hari Kiamat
2. apakah hari Kiamat itu?
3. Tahukah kamu apakah hari Kiamat itu?
4. Pada hari itu manusia adalah seperti anai-anai yang bertebaran,
5. dan gunung-gunung adalah seperti bulu yang dihambur-hamburkan.
(Al-Qaari'ah : 1-5)
Ini bukan cerita dongeng ala-ala Cinderella, tapi satu kepastian yang akan berlaku. pastikan kita bersedia untuk menerima kehadiran Hari Kiamat ni. Usaha sedaya mungkin untuk manjadi hamba Allah. Moga kita semua mendapat syafaat Allah di hari Akhirat kelak...
Ameennn....

2 ulasan:

[SHE] berkata...

salam alayk
ini jg mrupakn slh satu tanda kiamat dh dekat...
astaghfirullahal 'azim...

ABU IFFAH berkata...

Moga kita semua akan beroleh syafaat dan maghfirah dari Allah untuk menikmati syurga yang kekal abadi...

Ameennn....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...